10 tips voor de beginnende leraar

Geplaatst: 09 Mei 2019

Categorie: Nieuws

10 tips voor de beginnende leraar | Klassekrachten

Lesgeven is een uitdagend beroep. Vooral wanneer je nog niet zoveel jaren voor de klas staat, komt er ontzettend veel voor op je af. Je kunt je niet op alles voorbereiden; je leert het lesgeven grotendeels in de praktijk. Daarom geven we je een aantal praktische tips voor de beginnend leraar.

  1. De voorbereiding:
    Een goede voorbereiding bepaalt voor een groot deel het succes. Wanneer je jouw leerlingen bij de naam kan aanspreken, je een overzicht hebt van de planning en jij van te voren lessen voorbereidt dan heb je meer rust en ruimte in je hoofd.

 

  1. Gun jezelf de tijd om te leren
    Mocht je nog niet op het punt zijn waar je nu bent, dan is dat niet erg. Elke leerkracht is ergens begonnen. Gun jezelf de tijd om te leren. Het is logisch dat je niet meteen alles direct onder de knie hebt. Elke dag heb je weer te maken met nieuwe uitdagingen, dus gun jezelf de tijd.

 

  1. Vraag om hulp
    Vraag gerust om hulp aan collega’s wanneer je er niet uitkomt. Een ervaren leraar heeft misschien wel de gouden tip voor jou om iedereen bij de les te houden. Daarnaast kan het ook altijd een goed idee zijn om het gesprek aan te gaan met de leerlingen. Leerlingen weten namelijk vanaf het begin af aan of je veel of weinig ervaring hebt, of je het nu wel of niet zegt. Ga daarom met ze in gesprek. Probeer daarbij zo specifiek mogelijk te zijn in wat jij denkt nodig te hebben om goed les te kunnen geven.

 

  1. Een korte, maar krachtige uitleg
    Wees zelf niet te lang aan het woord tijdens een uitleg, maar houd maximaal een kwartier aan. Leerlingen hebben altijd ruimte en tijd nodig hebben om de stof te verwerken. Overspoel leerlingen dus niet met te veel informatie. Wees daarbij altijd erg duidelijk en concreet.

 

  1. Individuele aanspreekbaarheid
    Niet elke leerling steekt zijn of haar vinger op wanneer je een vraag stelt. Daarom kan het een goed idee zijn om zelf een kind uit te kiezen om antwoord te geven, maar het kan ook een idee zijn om leerlingen bedenktijd te geven. Geef de leerlingen de opdracht om een antwoord op te schrijven, want zo denkt elke leerling na over jouw vraag.

 

  1. Contact maken met je leerlingen
    Investeer in de relatie met jouw leerlingen. Hierdoor hebben leerlingen meer sympathie voor je en zijn ze eerder bereid om dingen aan te nemen, zowel op cognitief gebied als op het gebied van gedrag. Vragen als ‘hoe is het met je?’ of ‘kan ik iets voor je doen?’ kunnen wonderen doen. Verder is het belangrijk dat je leerlingen allemaal bij naam kent en dat je bereid bent om jezelf kwetsbaar op te stellen.

 

  1. Voorbeeldfunctie
    Ook al maakt er een leerling een grap die op het randje is, waar je stiekem wel om kan lachen: doe het niet. Ga niet mee in het gedrag van leerlingen, want zo loop je het risico dat leerlingen dingen verkeerd opvatten of de grens van wat kan en wat niet kan uit het oog verliezen. Als leraar heb je een voorbeeldfunctie, dus neem dit ook serieus.

 

  1. Wees beperkt met regels
    Het is geen goed idee om in de eerste week meteen een lijstje te laten zien van de regels. Het lijstje zijn ze een week later toch al vergeten. Laat daarom de leerlingen zelf ervaren wat je wel of niet accepteert. Na verloop van tijd weten ze precies wat wel en niet kan. Overtreedt een leerling jouw regels? Ga dan niet schreeuwen. Wees professioneel.

 

  1. Ga niet onderhandelen
    Als leerkracht heb jij de leiding over het leerproces. Laat je dus niet ompraten door jouw leerkrachten en sta stevig in je schoenen. Wanneer je één keer toegeeft dan zullen leerlingen dit vaker proberen.

 

 

  1. Je hoeft niet alles te weten
    Stelt er een leerling een vraag waar je geen antwoord op weet? Dat is niet erg. Geef aan dat je het een mooie vraag vindt en vertel dat je er later op terugkomt.

 

Ga naar het overzicht