Lang opleidingstraject drempel voor hybride docent

Geplaatst: 11 Apr 2019

Categorie: Nieuws

Lang opleidingstraject drempel voor hybride docent | Klassekrachten

Mensen met een ander beroep dan docent, willen graag aan de slag gaan als hybride docent in het voortgezet onderwijs, maar willen niet lang in de schoolbanken zitten om de bevoegdheid te halen. Dat blijkt uit een steekproef van Hogeschool Windesheim onder ruim 200 ’deeltijddocenten’.

Regelgeving maakt het lastig
Een hybride docent kiest er voor deels als docent te werken en daarnaast ook een andere baan te verrichten. “Er is veel animo om hybride docent te worden, zo blijkt uit een steekproef van onze hogeschool”, vertelt collegevoorzitter Henk Hagoort. “Maar regelgeving maakt het beroepsexperts lastig om de huidige baan met het onderwijs te combineren. Als je meer dan vier uur per week voor de klas wilt staan, moet je binnen twee jaar een onderwijsbevoegdheid halen. En dat terwijl je niet weet of het onderwijs eigenlijk wel aan je besteed is.”

Verkort traject
Hybride docenten kunnen het lerarentekort tegengaan. Om het traject aantrekkelijker te maken, vraagt Windesheim aan de minister om experimenteerruimte. “Geef deze groep de tijd en ruimte om te ontdekken of het onderwijs iets voor ze is, zonder dat ze gelijk een meerjarige opleiding moeten volgen. In het mbo kunnen onbevoegde leraren vaak een korte opleiding volgen – deels school, deels meteen werken – en dan mogen ze met dit ’pedagogisch didactisch getuigschrift’ voor de klas. Waarom kan dit niet ook voor vmbo of havo?”

Aantal hybride docenten
Momenteel telt Nederland ruim 54.000 hybride docenten die hun baan voor de klas combineren met een andere baan.

 

Ga naar het overzicht