Leraren weinig belangstelling voor cursus herkennen radicalisering

Geplaatst: 14 Mei 2019

Categorie: Nieuws

Leraren weinig belangstelling voor cursus herkennen radicalisering | Klassekrachten

In 2015 werd de Stichting School en Veiligheid opgericht. Deze stichting biedt gratis trainingen aan voor het omgaan met spanningen en tegenstellingen in de klas. Na vier jaar heeft nog geen 2 procent van de leraren de gratis trainingen gevolgd.
 

Onhandige voorlichting
Directeur Klaas Hiemstra zei tegen NOS Radio 1 Journaal dat de lage deelname ligt aan de onhandige voorlichting. ´Aanvankelijk werden de trainingen gepromoot als hulpmiddel voor het omgaan met radicale meningen en opvattingen in de klas. Dat werd erg geassocieerd met terrorisme. Daarvan zeiden de docenten: zulke leerlingen hebben we helemaal niet in de klas."

 

Toename spanningen en tegenstellingen
De stichting legt in gesprekken met scholen daarom nu meer de nadruk op de toename van spanningen en tegenstellingen in de klas. Volgens Hiemstra herkennen docenten dat wel.
“Er zijn natuurlijke stevige meningen in de samenleving en die komen met leerlingen de klas binnen. Dat geeft moeilijke gesprekken waarmee docenten hebben te dealen." Vooral op sociale media en internet worden harde meningen naar buiten gebracht. "Leerlingen kunnen moeilijk het kaf van het koren scheiden. Het is een opgave voor scholen om daar een bijdrage in te leveren.”

 

Puberaal gedrag of radicalisering?
Tijdens de trainingen leraren docenten discussies in goede banen te leiden en uit te zoeken waarom leerlingen bepaalde opvattingen hebben. Maar wanneer is er nou sprake van puberaal gedrag of radicalisering? Hiemstra is ervan overtuigd dat leraren dit kunnen zien. “Pubers willen wel eens het ene roepen en dan weer het andere. Als radicale opvattingen verbonden worden met een eng gedachtegoed, zien docenten dat. Als het echt radicaal wordt zie je gedragsveranderingen. Leerlingen keren zich van de klas af, spijbelen en gaan andere kleren dragen."

Ga naar het overzicht